Allevo High ProteinAllevo High Protein2011-11-07 10:47:00

Aktiv viktnedgång med Allévo High Protein.

En ny undersökning* visar att 33 % av Sveriges kvinnor går upp i vikt under sommaren och att varannan kvinna vill gå ner i vikt genom att äta mindre och träna mer. I höst lanserar Allévo en ny produktserie; Allévo High Protein, kost- och måltidsersättning med extra högt proteininnehåll för att möjliggöra träning även i samband med diet. Produktserien innehåller tre olika typer av produkter som med sin flexibilitet passar perfekt som lättare lunch, mellanmål eller i samband med träning.

För många kvinnor i Sverige innebär sommaren mysiga grillkvällar, after work med väninnorna istället för träning, vilket leder till att varannan kvinna äter för mycket under sommaren och 33 % går upp i vikt som ett resultat av detta. När vardagen kommer med alla måsten kan det vara svårt att hinna med det som får en att må bra; att träna och få i sig näringsrika mellanmål, exempelvis innan hämtning på dagis, i samband med träning, eller en snabb lunch på jobbet.

– Vi ser en ökad efterfråga bland våra konsumenter att kunna träna samtidigt som man går på diet. Nya Allévo High Protein är framtagen för att kunna kombineras med träning. High Protein innehåller en högre halt av proteiner, vilket inte bara gör dig mätt snabbare och längre utan även hjälper till att stärka musklerna och minskar risken att tappa muskelmassa under en diet, säger Susanne Stross, Nordic Brand Manager Cederroth.

Brett utbud av produkter

Nya Allévo High Protein lanseras med tre typer av produkter;

– Allévo High Protein Milkshake

är en god, krämig low-calori-diet som fungerar som en fullvärdig kostersättning** med endast 220 kcal per portion. Nya Allévo High Protein Milkshake har ett lågt GI värde och lanseras i två smaker; Creamy Strawberry Milkshake och Creamy Chocolate Milkshake vilka blandas med lättmjölk för en mjuk och krämig konsistens. Varje förpackning innehåller 6 påsar och cirkapriset är158 kr per förpackning.

– Allévo High Protein Måltidsbar

Allévo High Protein barer är måltidsersättare*** och innehåller endast 210 kcal per bar och passar perfekt som lättare lunch, mellanmål eller i samband med träning. De smakrika barerna är fulla av fibrer och proteiner som ger en bra mättnadskänsla, har ett lågt GI värde och lanseras i två varianter; Milk Chocolate och Ginger Caramel. Cirkapris 20 kr/st.

– Allévo Ready-To-Drink

är en smakrik och mättande drink och smoothie med endast 200 kcal som fungerar utmärkt som fullvärdig måltidsersättning, mellanmål eller innan träning. Nya Allévo Ready-To-Drink lanseras i tre varianter; Chocolate drink, Forrest Fruit Smoothie och Tropic Smoothie. Cirkapris 21 kr/st.

Allévo High Protein Milkshake och Allévo High Protein Måltidsbar finns på Apotek och hälsofackhandel.  Allévo High Protein Ready-To-Drink finns i dagligvaruhandeln.

Sammanfattning av undersökning

• 1 av 5 har någon gång överdrivit hur mycket de tränar.
  • 1 av 5 brukar underdriva hur mycket de väger.
  • 8 av 10 svenskar har någon gång försökt gå ner i vikt. Av dessa når 70 % inte sin idealvikt eller sina mål.
  • Av de som lyckas gå ner i vikt går varannan upp i vikt igen.
  • Kvinnor och män vill helst gå ner i vikt genom att äta mindre och träna.
  • Viktigast med en viktnedgång är att man kan hålla den länge, att den gör mig hälsosammare och att jag blir mer vältränad.
  • Sommaren innebär att 43 % svenskar äter mer än vanligt och som ett resultat av detta går 31 % svenskar upp i vikt över sommaren. 36 % tror sig dock inte behöva göra något för att hantera en viktuppgång efter sommaren.

* Undersökning är genomförd av Cint augusti 2011.
** Kostersättning delas in i två kategorier; Low Calorie Diet (LCD) och Very Low Calorie Diet
(VLCD). Båda kategorierna innehåller lågt energiinnehåll, men VLCD något mindre. Kostersättning och är speciellt anpassade för viktminskning. Produkterna innehåller all näring du behöver men har ett mycket lågt energiinnehåll. För en snabb initial viktminskning byter du ut alla
måltider mot Allévos kostersättningsprodukter.
*** Måltidsersättning är produkter som innehåller all näring du behöver för en måltid + extra protein för ökad mättnad. Du kan ersätta en eller flera av dagens måltider ( te x lunch) med dessa för att gå ner i vikt eller som alternativ för att behålla vikten.

För bilder, produktprover eller dylikt, vänligen kontakta:
Olivia Jansson, Intro PR
E-mail: olivia.jansson@intropr.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Susanne Stross, Nordic Brand Manager, Cederroth AB
E-mail: susanne.stross@cedderroth.com